De Punt, Nederland

Gerechtigheid

25 juni 2017 - De Punt, Nederland

Midden in centrum Groningen, iets voor de A-brug aangemeerd. Prachtige locatie, alleen geen elektriek en zo, maar een historische plek. Hier waren vroeger veel pakhuizen die nu zijn omgebouwd als woonplek. Ondanks stakingen bij de NS kwam Joke keurig op tijd aan op Groningen Station, waar ik haar ophaalde met de fiets(jes). Nog een ommetje door de stad en eten (Joke is er weer) bij een Vietnamees, die eigenlijk meer een Chinees was, die natuurlijk dacht er zijn al zoveel Chinezen hier, en die Grunningers weten het verschil toch niet. Wij wel, maar toen was het al te laat. Gewoon bordje leeg eten en de rest mee naar de boot invriezen voor later. De reeds vermelde vraag waar gaan we zaterdagavond eten moesten we nog maar even in gedachten houden. Op de Zaterdagse Groningen Grote Markt bleek de vanouds bekende C. de Mooy, Bloemenhandel te staan, uit Rijnsburg, die trots vermeldde dat hij dit al 41 jaar deed. Cees weet van geen ophouden. Ik wel, daarom zijn we nu hier met de Argus. Groningen kent geen sterrenrestaurants, tot grote teleurstelling van Joke. Dit is een vast terugkerend ritueel bij iedere zomerse Argus tocht. Dan maar naar  't Gerecht, een Bistro van NH Hotel de Ville. Niet groot dus het zat gauw vol. Verrassingsmenu altijd goed, met wijnarrangement, waar Joke genoegen nam met een halve glazen arrangementje, maar de dienster van dienst vergiste zich nogal eens.Tegenover ons zat een allenige man, type heer, dat kon je zo zien. Bij ons nagerecht nodigden we hem uit aan ons tafeltje voor een babbeltje, waar meneer graag gehoor aan gaf. Meneer was een heer, die zo vertelde hij het Pieterspad liep. Gedeeltelijk dan, want dit zo bekende wandelpad loopt van Pieterburen naar geloof ik Maastricht. Meneer heette Ab J. en had iets in boeken gedaan. Hij was ook erg goed in kasboeken denk ik, want hij had ook nog een huis in Spanje, waar nu ook nog zijn Spaanse echtgenote was. Maar goed, Ab-J dus, die zijn naam waar maakt:

Eerst was hij dus nog  Ab-sent

Neem er nog een van mij  Ab-soluut

We doen er nog een  Ab-surd

De laatste dan  Ab-ject

Want ik ben Ab-ominabel rijk!!

De wandeling naar de boot werd bijna een Gerechtelijke dwaling. Ab wandelt zondag ook weer verder en de Argus vaart naar Assen.

Ik zet er nu in Drenthe  De Punt achter.