Fumeration

8 juli 2018 - Fumay, Frankrijk

Eerst een baquette halen, ja de bakkers zijn hier open op zondag, al vanaf 7 uur en na het ontbijt om 8.30 wil ik vertrekken om als eerste bij de volgende sluis te zijn, die om 9 uur in werking komt.  Een mollige jongedame komt langs om nog net op tijd de penningen te innen voor de overnachting, zijnde 6,50 euro voor de plek, en 22 cent voor de Franse Staat als toeristenbelasting. Ik verontschuldig me door te vermelden dat ik Frans voetbal moest kijken en me daarom niet kon melden, en natuurlijk daarna u begrijpt dat vast wel denk ik, was u daar niet, wat jammer, nee ik heb u niet gezien, op dat geweldige Festival. Montherme --je t'aime !  Als je dat zegt is alles weer goed.

Op naar Fumay. Er is daar een lange aanmeerkade met elektriciteit. Dat komt goed uit, het is flink warm, boven 30 graden en zo kan de ventilator in de stuurhut een beetje verkoeling brengen, want die lust alleen 220 volt. De rekening hier is iets hoger 8,90 euro voor i nacht, 2.80 euro stroom en weer die 22 cent voor de Franse Overheid. Dit alles wordt op kleine briefjes geschreven voor een sluitende administratie. Daar weet ik alles van, nauwsluitende begrotingsdeskundige. De Franse Havenmeesteres doet zuchtend haar werk, oh la la, oh la la, monsieur, pff, pff, oh la la  en de vraag doemt op wat zij verzucht bij prettiger bezigheden. De somma van 11,92  euro betaal ik met 12 euro, en ze zucht weer- oh la la , oh la la, jái pas de sou, en grootmoedig zeg ik;  cést bon ! Vous etes sure, sure madame. Ik wandel het zeer oude stadje door, maar hier is geen enkele, horizontale rechte weg.  Gauw uitgewandeld dus en loop een cafe binnen voor een koud bier. Diekirch, wat overigens niets met kerkgang te maken heeft. En voor de verandering een speciaaltje, Super des Fagnes, en die moet ik zien te vinden voor de prive collectie thuis. Joke moet deze proeven.  In dit cafe in Fumay draait men sigaretten uit een grote voorraadpot tabak, voor de geachte clientele, met zo'n ingenieus instrumentje en met filter. Ja dat wil je

Fumer en Fumay.