Kofschip

9 juni 2019 - Sitebuorster Ie, Nederland

Het Kofschip is leeg, op 1 tafeltje na, als wij er zaterdagavond gaan eten. Kofschip, een ezelsbrug voor iets met werkwoorden en/of voltooide deelwoorden. Wij zijn ook ezels, want we weten het niet precies, en de obers hebben alle tijd om uit te leggen dat zij het eigenlijk ook niet weten. De ezels weten ook niet wat Kof is, enkelvoud van koffer of zo, of ongebrande koffie, of geld, stelletje koffers, we komen eten hier. Zij weten wel dat de Schnitzels, op het menu gezet om Duitsers te behagen, zooooooo groot zijn. Also dann, Dreimal Schnitzel Bitte. Het restaurant bleef leeg, es war ein bischen grau in Grou.

Zondag toch maar eerst water geladen, we lagen er toch (nog), en dan op weg voor een toertje Fries Platteland. Het weer is duidelijk beter, en dat zie je aan het aantal zeilschepen, die uit allerlei haventjes opdoemen om vooral op de meren te gaan zeilen. Kofschepen zie je bijna niet. Op de Sitebuorster Ie meren we aan voor de nacht. De kapitein haalt alle technisch vernuft uit de kast, en het 'Hoge Nood  Akkoord' wordt opgeheven. Het toilet wordt weer vrijgegeven. Vreugde alom, wat dan ook gevierd wordt met een gekoelde witte wijn, genietend, met een ondergaande zon, en een maaltijd, met culinair vernuft samengesteld door Joke. Zoveel vernuft op een boot. Maar Argus wordt nooit een Kofschip.