Meusefications

1 juli 2018 - Monthermé, Frankrijk

Sinds woensdag doemt er een probleempje op. De toiletpomp doet het wel, maar pompt het niet weg de vuilwatertank in. Leiding verstopt of pompschoepjes/ messen verkalkt of anderszins onklaar. W5 van LIDL, die de prijs kreeg voor het beste schoonmaakmiddel volgens LIDL, maar niet volgens WC-eend want die claimt hetzelfde, geprobeerd zonder resultaat overigens, W5  mix met WC-eend deed ook niks trouwens. Met veel pompen sijpelt er wat door de leidingen, zodat het toilet in ieder geval schoon is met helder water. Dan maar eens een fles azijn er door met een keteltje warm water en laten inweken, geen weken natuurlijk maar een dagje. Hielp ook niet. In 2011 was er ook zo'n probleem. Het is gedocumenteerd, lees maar na. Toen moest er een nieuwe pomp in. Maar de grote boodschap dan? Dezelfde oplossing derhalve als destijds. Op de groen emaille emmer, eerst slim voorzien van een restafval vuilniszak. Argus doet aan groene schijting, zogezegd. Er zijn mensen die zo over boord pissen, de kapitein doet dit via een daarvoor geschikt gemaakte PET-fles.

Inmiddels ligt de Argus in  Monthermé, bekend vanwege het mooie uitzicht op de Meuse, die hier een prachtige slinger maakt. Ik verwijs u voor een overzichtsfoto naar Google View, die dit voortreffelijk in beeld brengt. Kijk goed, misschien vliegt Google net langs en kunt u de Argus zien.

Er is voetbal vandaag. Om 16.00 uur is Frankrijk- Argentinië. Op zoek naar een Franse kroeg, die snel gevonden is, om deze wedstrijd ook te zien, kom ik snel in de centrale kroeg waar ik deze wedstrijd dus mee ga zien. Alleen maar mannen.  Une Pelforth s.v.p., want blonde biertjes van 8,5% zijn nu even te heftig. In tegenstelling tot dinsdag is dit een prachtige wedstrijd, waarin ik diverse keren "Allez les Bleus" roep in de hoop een biertje te krijgen, maar de reacties zijn matig.  Maar WE winnen! Ze zingen niet, ze dansen niet, ze zijn gewoon blij. De uitzinnigheid komt misschien later nog.

Er is ook een Festival wat om 16.00 uur begonnen is, buiten, met 2 podiums, podia, si tu veut, waar ik ook nog even heen ga. Wat geweldig! 2 euro, twee euro entree, en een geel armbandje om, zodat je in en uit kunt lopen, en je word lichtelijk gefouilleerd. Er zijn dus twee podia, podiums, met diverse acts. Queen, Red Hot Chili Peppers, Jerry Lee Lewis alles in een Monthermeus jasje. Wat geweldig! Fuck Pink Pop, Fuck Lowlands, Fuck Torhout Werchter, dit is zoals het overal begon.  Wat leuk. Hier lopen 600-800 mensen rond, lopen, zei ik want dat kan hier, en een biertje kost 2 euro, en een goeie patat mayo 3 euro, zo dan hoef ik op de boot niks meer te eten. En ze verkopen er ook geen oordopjes! Als ik dit schrijf op de Argus, hoor ik zachtjes in de verte Californications van de RHCP-ers hier uit de buurt, maar ik vind het hier-- Meusefications! Geweldig.

Monthermé - Je t'aime !

1. Willem Guijt:
    7 juli 2018
    Een PET fles die je voor deze doeleinden gebruik mag je dan ook wel PIET fles noemen. En achter een boom gaan zitten kan nooit kwaad, nooit voor een boom gaan zitten, dat is weer rommelig.