Wigtown, Verenigd Koninkrijk

Wig-Data

22 november 2017 - Wigtown, Verenigd Koninkrijk

Ik heb niet echt de broekriem aangehaald, maar ik heb er wel een gaatje bij moeten maken. Het sobere leven is er met 3-4  kg. vandoor gegaan.                                       3 Maal 100 Pound gepind, waarvan  1 pound-cent over is. Van de 4 euro 50 toen dit verhaal begon, is 1 euro en 20 cent over. ( Schiphol = 1 koffie toen dit verhaal begon). Voor de auto die bij Glasgow- Airport klaar stond, heb ik in totaal  140 Pound benzine getankt. Dat is goed voor 1200 Mile rijgenot.  5 Maal  Glasgow- Wigtown -G- W- G- W-   is reeds 550 mile, om Joke en Janna te halen  v.v. ( 1 maal Joke tanken niet meegerekend )  Over dus 650 mile. Van Torhousekie Steading naar Wigtown heen en weer is al 9  mile.  30 maal 9 =270 mile. Over 380 mile voor diverse rondritten. In een energie zuinig huis met 12 zonnepanelen, en  om een zo "groen"mogelijke levenswijze na te streven, moest ik ook even omschakelen. Bewust zijn. Soms een elektrisch warmte- blazertje, 3 maal de wasmaschine en 2 maal de vaatwasser gebruikt.

In 30 dagen verbruikt 140 Kwh. In 30 dagen via de zonnepanelen  96 Kwh. teruggeleverd. Dat geeft dus een netto verbruik van 44 Kwh. = 1,5 Kwh per dag.       En dat in een donker jaargetijde.  2 Kleine supermarkt-tasjes GFK- afval op de mesthoop, 2 kleine s- tasjes div afval in de vuilnisbak. En die kachel dan?  Ja, houtblokken, met een schuur stampend vol. Kruien maar!  Alleen dus s avonds aangemaakt.  Totaal 2,5- 3 kuub  hout verstookt. Dat was dus betreft het energie verbruik. Water niet gemeten, maar dat was niet veel. Douchen iedere dag is ook niet noodzakelijk, zeker niet in die koude en het douche-water verwarmd moet worden door kachel-warmte, middels een ingenieus systeem die ook de radiatoren warmte moet geven.

Maar waar zijn die 300 Pound gebleven?

Bier  JJJ   weekend     19 Pound

1 Maal  boek                           8  Pound

Trein Stranraer- Glasgow        13  Pound

Bus  Glasgow- Airport                8 Pound

Alles totaal  dus  204 Pound

Dan blijft er dus over voor eten en div 96 Pound=  3,20 Pound per dag !

En zo is alles verantwoord. BIG DATA  wist dit al natuurlijk en Jullie nu ook.!