Afvaart

5 augustus 2023 - Uithoorn, Nederland

De reis gaat beginnen. Een reis die ongeveer 1200 km lang is. Route: Katwijk--Muiden--Randmeren--Zwolle--Hoogeveen--Veenkanalen--Ter Apel--Haren (Dld)--Ems-Dordmund Kanaal--Mittelland-Kanaal--Weser--Bremen--Oldenburg--Leer--Eems Dollard--Delfzijl--Groningen. Daarna zien we wel weer. Alles onder voorbehoud. Je weet maar nooit.... Ook vanwege de werkweek van Joke die maandag 28 aug. weer begint en niet te vergeten de Kapitein, die week 35 weer in de bezorging ingepland staat. Afvaart zaterdag 5 augustus. Ondanks de voorspelde regen en harde windstoten blijkt dat allemaal mee te vallen. Tijdens een moment van aanmeren om boodschappen te doen in Koudekerk trekt Joke een poncho aan, een cadeautje van de Eetclub, waarbij de gedachte hierachter vast was, om bij het diner aan boord goed beschermd te zijn, als ware het een gigantisch groot slabbetje tijdens Drijvend Dinner. Zo ziet het er ook uit. Maar nee, geen slab gewoon een poncho, hoewel ik Joke er toch wat pon-sjofel zag uitzien. Varend over de Amstel bereiken we Uithoorn na 7 uur varen en meren aan in Jachthaven Centrum en zitten binnen 1 kwartier aan de overkant in café De Gevel, de allerbruinste kroeg van Uithoorn. En wat is het huismerk bier? Natuurlijk---Amstel. Ernaast zit de op 1 na bruinste kroeg en die schenkt Heineken. Amstel is de levensader die door Uithoorn stroomt en daarom gaan we eten in Geniet aan de Amstel. Bij de eerste oester die naar binnen glijdt, kijken we elkaar aan, steken beide duimen op en zeggen tegelijk: GE-NIE-TE !!!!