Delfshaven

4 mei 2024 - Rotterdam, Nederland

De bestemming vandaag is Delfshaven, de historische binnenhaven van Rotterdam. Vlak voor de Parksluis, naar rechts, langs - Piet Hein - (zijn naam is klein, zijn daden benne groot) die op ons neerkijkt als wij de haven binnen varen. Tussen de VOC-brug en de afzichtelijke boot gebruikt als havenkantoor is er een plekje voor ons. 't Kennet! Een schappelijke prijs van 16 euro, uitgerekend door een invaller- havenmeester, want 1 euro per mtr, plus 2 euro voor stroom, is toch een koopje voor deze wereldhaven. Op de kade staat een jonge man belangstellend te kijken, als wij van boord stappen voor een eerste biertje. Waar gaat de reis heen is de vraag, en als hij Frankrijk hoort, heeft hij nogal wat vragen. Hij wil met zijn sleepboot, gebouwd als stoomsleper in 1881-- de Voorwaarts-- maar nu met een Scania motor, ook naar Frankrijk varen. Maar diepgang, 1.80 mtr en hoogte 3.30 mtr. Gaat dat, en tunnels hoe zit dat, en waar kan het wel en waar niet? Oei, dat wordt lastig zeg ik en geef hem het boek te leen, Varen in Frankrijk, van Nelly Duyndam, bij wie Joke en de kapitein ooit vaarbewijs 1 haalden, en leuk om te vermelden, Joke ook nog vaarbewijs 2 en...... nou ja, vul zelf maar in. Even een bezoekje aan de Molen en gauw naar een café, het Taphuys, dat is zo'n echt schipperscafé. En inderdaad, daar zit schipper Voorwaarts, met zijwaarts zijn vriendin te puzzelen hoe zij een rondje Frankrijk kunnen maken. Alles genoteerd op een bierviltje. Aan de bar enige mannen waar iemand zich aandient met de vermelding dat hij de echte havenmeester is, en wie ons deze aanmeerplek gewezen heeft, want dat hoort hij toch te weten ja, zo is het toch, anders wordt het een zooitje. Aan de bar ook nog een man die vertelt over ooit zijn Food Truck, een Citroën HY, maar eigenlijk een Bubbel Truck, de Champagne Bus, waarmee hij ook in Katwijk stond op het Andreas Plein. Echte champagne? vraag ik, nee natuurlijk niet, gewoon Crémant, want die Katwijkers willen niet te veel betalen. Wij nemen nog een biertje en hij krijgt een witte wijn, want hij bubbelt niet meer met zijn Champagne Bus. De tip van hem, ga naar De Ooievaar iets verderop, brengt ons in een overvolle tent waar alleen nog een plekje aan de bar is, maar waar we niets kunnen eten. Daarom naar De Pelgrim, ook historisch, want van hieruit voeren de Pilgrim Fathers naar Amerika. Piet Hein ging niet mee op de Mayflower. Hij stond stevig op zijn sokkel.

Jouw reactie