Vrijheid

5 mei 2024 - Dordrecht, Nederland

Vertrek 10.00 uur om naar Dordrecht te varen. Helaas, helaas, de Parksluis gaat pas om 11.00 u draaien. Wij zijn de eerste. Bij uitvaren zien we 3 mensen van de Euromast abseilen als training voor de Eifeltoren -312 mtr- en daarna door naar de Burj Khalifa in Dubai van 828 mtr. Rotterdams Skyline bewonderend varen we onder de Erasmusbrug door en even verderop de Willemsbrug, intussen wild dansend op de golven veroorzaakt door racende Taxibootjes en de Snelboot die met een -tering-tering- gang langs komt. Na de van Brienenoordbrug zouden we gaan tanken bij Terlouw in Capelle aan de monding van de Hollandse IJssel. Maar helaas, zondag gesloten. En dat in een Wereldhaven! Dan maar door naar Dordrecht, naar de voor Argus bekende jachthaven WSV Maartensgat in de Kalkhaven. Hier moet Argus 30 euro betalen voor 1 nacht incl. stroom en toeristenbelasting voor 1 persoon, want Joke gaat weer terug naar Katwijk. Er is een grote binnenhaven voor prachtige pleziervaartuigen met op het achterdek terrasjes met Witte Wijn drinkende bemanningsleden, die per fles zeker meer kost dan een nachtje havengeld. De haven ernaast herbergt Historische Vaartuigen, waar naast het stuurhuis steevast een kratje bier staat, vaak van een merk in de aanbieding. Wij drinken bij Café Scheffers een Hertog Jan Weizener, hallo zeg, van 5 euro, en op het terras op het grote plein ervoor, heb ik snel uitgerekend moet dit vandaag zeker 500x5x5 = 12.500 euro opbrengen en 2.500 euro aan bitterballen en zo. In het restaurant Knollen & Citroenen aan de overkant, waar we heel, heel vroeger weleens gegeten hebben zit niemand, maar binnen is het nog net zo knus als toen. Joke gaat om 17.25 u per trein naar Leiden, daarna de bus en is om 18.35 u thuis. De kapitein trekt op de Argus een blik Knollen en Bonen soep open en geniet op het achterdekterras van een eenvoudige maaltijd, onder het genot van flarden muziek van een Bevrijdingsfestival en overdenkt de vrijheid die de Argus met al die vaartochten gebracht heeft.

Jouw reactie