Bakkie Troost

9 augustus 2023 - Hoogeveen, Nederland

Na gisteren 9 uur gevaren te hebben, met 80 km. als resultaat, kan het vandaag iets minder. Ik vaar van Rogat tot de Noorderschutsluis in Hoogeveen = 21 km. en blijf daar tot Joke morgenochtend zich per trein hierheen begeeft, om weer 4 dagen mee te varen. Drenthe heeft heel veel gratis aanmeerplekken met soms ook wel elektriciteit, maar dat heb ik niet altijd nodig. NOg maar een keer proberen met die Hotspot, maar dat lukt weer niet. Dan moet Joke er morgen maar eens naar kijken. Bij zo'n sluis moet ook wel een café zijn. En zo waar, er is er een, Café Troost, sinds 1877, nu annex slijterij en een cafetaria, ook van die meneer Troost. En schept tevens Italiaans ijs. Hr Troost staat achter de bar en ik ben de enige klant. Bier is er wel, maar is er WIFI? Jazeker, welkombijtroost in kleine letters. Nou, doe dan maar een Texels Skiller Wit. Meneer komt weleens in Katwijk (Soldaat van Oranje) en kent daar een hééél goed restaurant: Het Strand. Puik eten daar, meneer, en ik beaam dat. Ik begrijp dat als ik zie, wat er op het café-menu staat: Halve Droge Worst, Waaiworst en Schutse Knakkers. Nog een Skiller en dan moet er via een hartelijk welkombijtroost de verhaaltjes van Harderwijk op de reislogger worden gezet. Zo gaat dat. Een Derde Bakkie Troost en dan naar de boot voor een hapje eten. Geen Waaiworst of Schutse Knakkers voor mij. Ik eet het restant van gisteren.