Drenthelen

10 augustus 2023 - Erica, Nederland

Met één fiets aan de hand fiets ik in 20 minuten naar treinstation Hoogeveen om Joke af te halen, die om 10.19 u arriveert. Haar volgende reis kan beginnen, die tot in Duitsland voert, waarschijnlijk Lingen, waar ze zondagmiddag per trein weer huiswaarts keert. Maar eerst Drenthe door. Wanneer die H erbij gekomen is weet ik niet, maar vroeger leerde ik toch echt Drente, maar waarschijnlijk zat ik op een simpel schooltje. Kaarsrechte kanalen met vele bruggen die snel geopend worden, zijn bijna allemaal bemand. Brugwachters houden hier ook middagpauze van 12.00 - 13.00 u. Het gaat allemaal niet zo snel en dat hoeft ook niet. Dit is echt Drenthelen!! We gaan tot Erica, is 28 kilometer in 4 uur varen met 1 sluis erin. Ligplaats weer gratis: stroom, 1 eurootje inwerpen. Het café 'The Spot' naast de boot, bij de brug ziet er verwaarloosd en verpauperd uit. Maar even verderop over de brug is er voldoende nering: Snackbar De Brugge, een Italiaan, een Duitse knaloranje verkoopwagen Mit Brathähnchen, de COOP, café The Spot, hij is er dus nog en niet van belang een gordijnenwinkel. Grote gezinsterrastafel buiten bij The Spot, waar een paar mannen zitten met flesjes Hertog Jan. Binnen is het donker, maar licht genoeg om te zien dat er op de tap alleen Hertog Jan zit. De barman tapt 2 glazen en op de bekende vraag naar Wifi schudt hij het hoofd, nee daar doe ik niet aan. En die glazen zet ik buiten neer, want het is terrasweer. Een gesprek met hem levert enig inzicht in de verhuizing van The Spot. Dit café kwam in coronatijd te koop, gekocht voor weinig, concurrent weg, The Spot verhuisd, en in die oude afbraakzooi bij de brug zitten nu 10 Polen en beur ik nu 1800. Voorlopig gaat het goed zo. Zijn concurrentiepositie buit hij niet uit, want bij het afrekenen blijkt een Hertog Jan vaasje slechts 2 euro 50 te kosten. We eten in Italia Erica, pasta zalm en pasta carbonara met zoals gewoonlijk het restje mee naar huis. Morgen verder door Drenthelen!

1. Frank Drop:
    12 augustus 2023
    Mooi.. alles volgens plan! Mooi trippie!