Maatwerk

26 augustus 2023 - Gerkesklooster, Nederland

Het is hier ook weer net hoogwater geweest als we vertrekken. De vaarweg is goed betond, en zo varen we eerst de Untere Ems met zo n 14-15 km p/u en daarna de brede Eems Dollard met aan de Nederlandse kant de half drooggevallen wadden. Windkracht 4 naar 5 , maar het gaat prima totdat een veerboot, zo n supersnelle catamaran, ons tegemoet komt. Waarschijnlijk veerdienst Delfzijl- Emden in 5 minuten. Hoewel op zo n 40 meter afstand, geeft het zulke gigantische golven, dat de Argus als een gek heen en weer slingerend een beetje dwars op de golven probeert te sturen. In de stuurhut flikkert alles van tafel, inclusief de vogelkooi, die dwars op de zitbank terecht komt en gelukkig met de deurtjes dicht daar blijft hangen, alle grit verstrooiend door de stuurhut. De vogels geven daar niet om. Nou ja, die ene is die golven wel gewend, dat is een Wellensittich. Bij Delfzijl de zeesluis door en op naar Groningen, waar de Argus in de Oosterhaven 6 dagen zou blijven liggen wegens werkzaamheden in de Farmacie. Maar het is er vol, overvol zelfs want het is  Gronings Ontzet van 26- 28 aug , en dat levert een gigantisch feest in de binnenstad. Wegwezen dus. Dan alvast maar het Starkenborg kanaal op en zien we wel waar de Argus die 6 dagen kan blijven liggen. We  varen tot Gerkesklooster in de Dorpshaven, nog bekend van een reis 2 jaar geleden. Er is in  Gerkesklooster een jachthaventje, maar een beetje klein, dus hier is voor vanavond prima, maar niet voor 6 dagen. We liggen tegenover Rehoboth waar 2 jaar geleden een barretje was met een Friterie. Verdwenen, zoals in dit soort dorpjes alles verdwijnt. Dan maar naar dat jachthaventje, de 4 Elementen, wat ook een Luxe  Camping uitbaat. Er is een Restaurant waar we bij uitzondering Friet, Kroket en Frikandel kunnen krijgen, En een Hertog Jannetje. De serveerster stond al met de jas aan, maar was zo vriendelijk ons nog te bedienen. Wie ons ook nog kwam bedienen was een  havenmeester, aangesteld denk ik als een soort tewerkstelling, die geconstateerd had dat er in de Dorpshaven een boot lag aangemeerd en die haven werd  ook beheerd door de 4 Elementen. Hij had gemeten dat de Argus 22 meter lang was. Op mijn vraag, hoe hij dat deed, stappen nemen zeker, en doe die stappen hier eens voor , wat hij direkt deed, en we concludeerden dat zijn stapjes hooguit 75 cm waren. En dat 17 x 75 cm  16 meter oplevert. Snuggermans geloofde ons direkt, en na veel nadenken, een diepe frons en een zucht kwam hij tot 12 euro. Hij kreeg 15 euro, laat maar zitten, koop een meetlint of kijk in de Gerkeskloosterse Kringloop naar een maat schoenen  van maat 60, die passen wel bij jou.