Tijding

25 augustus 2023 - Leer, Duitsland

Na sluis Dorpen, de laatste in het Küstenkanal, komen we op het Dordmund-Ems kanal en gaan richting noord. Het is net hoogwater geweest en gaan met de stroom mee, ondanks de 2 sluizen Bellingerfahr en Hebrum. Met zo'n 13-14 km p/u gaan we langs Papenburg, waar die Untere Ems begint. Hier is ook weer zo'n grote scheepswerf -Meyer- maar nu voor cruiseschepen. Met verbazing vraag ik me af, hoe ze die joekels door die rivier krijgen met op en afgaand tij tot de Eems Dollard. Bij Leer gaan we de Leda op, flink stroom tegen tot sluis Leer, waar we 1,5 uur moeten wachten voor het sluizen wegens laagwater. Leer is een prachtig stadje, met een kleine Altstadt, direkt naast onze aanmeerplek. Er is een museumhaven en iets verderop ligt Der Prinz Heinrich, een formidabel stoomschip--Dampfer-- die ook af en toe kleine rondvaarten doet. We kennen dit stadje nog van 15 jaar geleden, toen de Argus hier was op weg naar Berlin. Gasthof Zur Leda, is er nog wel, maar restaureert niet meer. Gelukkig tegenover is Gaststätte Waage. Voor de volledigheid: Vorspeize Heringtatar en als Hauptgericht: Zander, met als bijzonderheid een maispuree. Morgen om 9.15 uur sluizen we samen met de Warsteiner Admiral, een groot passagiersschip die naar Delfzijl gaat. En wij ook.

Tijding

Altijd maar dat tij

En altijd maar die eb en vloed

En dat komt dan door de maan

Zegt men er altijd bij

Alsof het zo moet

Steeds maar af en aan

Maar ik zie dus

Helemaal geen maan

Begaan met deze klus

En toch blijft hij maar gaan.

Gelukkig is hij niet zo groot

Want anders trok hij ook of zoog

Aan 't eind van dit verhaal

Al het water uit de sloot

En stond de Argus ook steeds droog.