Marrekrite TJ 27

4 september 2023 - Nijetrijne, Nederland

De gulle gever, verleden jaar, toen de Argus in Heerenveen was, een zekere M, van een Snotneus, jawel, zo heet dat, een antiek koperen olielichtje, meld ik dat de Argus/Snotneus weer in Heerenveen ligt/licht en kom even langs. Reactie: heb bardienst tot 20.00 uur. OK, we zien wel. Ik zie hem dus niet. Argus richt de Snotneus naar het zuiden en vaart om 8.45 u weg van deze fraaie aanmeerplek. Onderweg varend op de TsJonger belt M - en bleek deze bardienst te hebben plaatsgevonden in mijn favoriete café in Heerenveen -'t Kannet oftewel 't Café van Beppe Beest en dat is weer bekend van een prachtige RockSong van de Hûnekop, een Friese RockBand -- It Café fan Beppe Beest. En deze M helpt haar daarbij als redder van dit unieke café om het uit de klauwen van projektonwikkelaars te houden. Die houden niet van simpele biertjes en drinken hun "bubbels" het liefst op door Lürssen gebouwde bootjes, en dat moet gefinancierd worden door dit soort projecten. Een andere tak van de Familie Beest, zeg maar. Gelukkig heeft M hier wel Horecaas van gegeten, want was/is ook Horebaas. Enfin, even de noden besproken, wat resulteert in de uitnodiging volgend jaar, 26 mei, een Benefiet Concert van De Hûnekop om café 't Kannet te redden van de ondergang. We zullen erbij zijn. Argus vaart tot een bekende Marrekrite plek, bij Molen De Reiger en B en B De Laatste Stuiver, de mooiste Marrekite plek van deze organisatie. Gelukkig is er nog een plekje. Er kunnen 3 boten aangemeerd liggen - Argus is de 2e en later komt er nog een 3e bij. Na een fietsrondje door dit Veenmoeras, even een biertje op een prachtig terras aan het water bij de Oldelamerbrug. Flesje Hertog Jan 2 euro. Kijk dat is prijzenswaardig, en doe er een balletje gehakt bij, zelf gemaakt die op het menu staat voor 3 euro. Die benne op. Oké, jammer, niet erg, en wijzend op een oude rookkast vraag ik wat hij daarin alzo rookt. Paling en zalm enzo. Pondje vers gerookte paling 15 euro en zo fiets ik  terug naar de Argus met een Bossie Paling in de hand om dit op te schrijven vanaf de mooiste Marrekrite plek. Marrekrite TJ 27. Trouwens die Molen De Reiger, plus woonboot, plus schuur met terras voor Horeca staat te koop voor 1,1 miljoen. M, zou jij dit doen?