SCHRIKBEELD

3 september 2023 - Heerenveen, Nederland

We varen vandaag naar Heerenveen, omdat daar een treinstation is, waar Joke op de trein stapt, want maandag moet er weer gewerkt worden. De kapitein gaat nog 2 dagen door, want die staat ook weer vanaf woensdag ingepland in het werkschema. Maar eerst doet Joke nog een zondagochtendwandeling, die in dit geval 2 uur duurt. Dat zal weer een lang verhaal (zie Natuur) van haar met waarnemingen worden. We varen via de Kromme Knilles, diepte 2 mtr, naar Akkrum met zo'n 8 km per uur, als Joke opmerkt dat de Argus van achter dieper ligt dan normaal. Zij blijft even aan het roer en ik constateer dat het inderdaad zo is, en merk ook op dat de hekgolf ook veel hoger begint te worden. De gedachte komt op-- o jee-- water achterin zodat hij dieper ligt. SCHRIKBEELD --LEKKAGE-- of zoiets. Op dat moment passeren we een aangemeerde boot, met een woedende opspringende man, vanwege die golven en staat op de kant te schelden, Ik wil zo snel mogelijk ergens aanmeren om te kijken wat er aan de hand is. Bang voor een LEK. Maar er blijkt niets aan de hand te zijn. Een ondiepte misschien waardoor de schroef door de modder worstelt en zo het achterschip naar beneden trekt, en zo ook meer hekgolf veroorzaakt. De boze man komt verhaal halen en ik leg uit wat er gaande was. Zijn barbecue was omgevallen en een kras op de boot het gevolg. Dit alles in het Engels, hoewel Joke dacht dat het een Duitser was, misschien zag zij Bock und Knack Wursten op de grill. Allang blij dat er niets bijzonders geconstateerd was, varen we verder. Even voor de brug bij Akkrum komt de boze man ons inhalen met een bijbootje en vraagt een tel.nr. Argus Katwijk zal hij wel opgeschreven hebben, dus Joke geeft hem een briefje met mijn tel.nr. erop. We wachten wel af... In Heerenveen neemt Joke de trein van 16.00 uur en is om 19.00 uur weer thuis. De Argus ligt in een klein passantenhaventje - gratis te bekomen van het SCHRIKBEELD.