Natuurlijk Argus

27 augustus 2023 - Burgum, Nederland

De kapitein heeft het schip tijdelijk verlaten. Terwijl er een enorme hoosbui over Burgum trekt, krijg ik door deze wolkbreuk wat inspiratie voor een verhaaltje. Eigenlijk moet ik de raampjes checken, want het regent zo ontzettend hard, dat de boot ervan schommelt. Gelukkig is het schommelen niet zo hard als op de Eems Dollard, want toen viel de hele vogelkooi van de tafel op de bank. Alles zat onder het schelpenzand. Het zat zelfs in de koffiepot. Terwijl de kloeke kapitein zich nu ook bezighoudt met het ophalen van het andere vervoersmiddel (de auto) uit Bad Essen via de fiets, bus, trein, bus, enz. zorg ik ervoor dat al het schelpenzand weer overal vandaan opgeruimd is.
Het was weer een mooie reis met leuke plaatsen in Duitsland, Kneipjes, de Duitse keuken, vriendelijke mensen, mooie wandelingen en fietstochtjes. Ondertussen heb ik ook het Reich van de insecten en planten ontdekt en ging er een nieuwe wereld voor me open. Hierdoor werden de uitstapjes regelmatig onderbroken om een waarneming te doen. Zelfs de kapitein begint er oog voor te krijgen. Ook zagen we dat er veel leven in de sluizen is, zoals een goudwesp, brugspinnen, vleermuis, spuugschelpen, pokken, verlaten zwaluwnestjes. Ook werd de boot regelmatig gevonden door diverse organismen, zoals een plakker (=nachtvlinder), bronsgriendhaantje, een ophion soort (=sluipwesp), een lantaarntje (=juffer), een boomsprinkhaan en veel brugspinnen. Tijdens het wandelen kwamen we soorten tegen als zuringrandwants, groene schildwants, vuurwantsen, rode hooiwagen, brandnetelmot, ringpootroofvlieg, bosslankmier, grauwzwarte renmier, dansmug, iepenzigzagbladwesp, menuetzweefvlieg. Alleen al om de namen zou ik nog uren door willen gaan. De waargenomen paddenstoelen laat ik nu maar buiten beschouwing. Uiteraard zijn er veel vogels gespot, die ik ook niet zal benoemen, behalve de rode wouw (pas nog besproken bij Vroege Vogels) en als topper de zeearend! Zittend op de dijk. Ik dacht eerst dat er een struisvogel zat, zo groot. Fantastisch, deze vliegende deur. Ook zagen we een aantal vlinders, zoals koolwitjes, citroenvlinders, een boomblauwtje en de gehakkelde aurelia. Helaas hebben we de argusvlinder nog niet gespot. Want als we deze hebben gezien en u gelooft dat niet, dan zeggen we: De Argusvlinder bestaat! En daar zit 'ie!

1. Erwin:
    29 augustus 2023
    Een prachtig reisverslag Kapitein
  2. Henk:
    31 augustus 2023
    Mooi natuur/reis verslag Jan.
  3. Meindert:
    4 september 2023
    Na kort telefonisch onderhoud met De Kapitein, even loeren en lezen op zijn reislogger, Jan Kuit, hoe bedenk je "het" , helaas je warme onthaal gemist, een behouden vaart Kapitein en ketelbinkie Joke en sowieso tot 26 mei a.s. 1e Pinksterdag 2024