Nie Wieder

15 augustus 2023 - Püsselbüren, Duitsland

Na het invaren van het Mittellandkanaal zie ik langs het jaagpad/fietspad aan een struik diverse zakjes hangen, zachtjes bungelend in de wind. Als ik aangemeerd ben in Püsselbüren, toch maar eens langs fietsen om te kijken wat dit is. Er hangen 8 plastic zakjes met een lintje aan de struik geknoopt, met een papieren poppetje erin. De tekst op het zakje: Ich bin ein Friedensbote, und wurde mit Liebe fur dich gefertigt. Nimm mich mit, wenn du magst. Het poppetje zelf heeft een boodschap, geschreven op een hart:  Ich schenke dir Liebe, Sie soll dich umhüllen, und dein Herz mit Frieden erfüllen,..... Und naturlich nimm ich die Friedensbote mit, mit auf dem Boot. Even later fiets ik in Gravenhorst langs -Ein Denkmal- waarmee bombardementen op het Mittellandkanaal in 1944 herdacht worden. Bruggen in puin, goed zo, boerderijen met de grond gelijk gemaakt, jammer, en de namen van 8 Engelse jachtvliegers die bij Gravenhorst de dood vonden, afschuwelijk. En zoals altijd bij dit soort Denkmalen, lees ik ergens: Nie Wieder.