Mittellandkanaal

16 augustus 2023 - Bad Essen, Duitsland

Het Mittellandkanaal varen vinden sommigen heel -Langweilig-. Ik niet. Zet de motor op 1000 toeren en daar gaat-ie, 11 km p/u., recht toe- recht aan, met af en toe een tegenligger, recreatievaart, en natuurlijk beroepsvaart, met boten van zo'n 85 mtr lang en niet veel hoger dan 5 mtr. Want alle bruggen zijn 5,25 mtr hoog, die niet open kunnen. Alle bruggen betekent 481 bruggen over een lengte van 320 km, tot Hohenwarte. Dat is de lengte van het Mittellandkanaal. Trouwens, terugdenkend aan het vorige verhaal, eventueel 481 bruggen plat bombarderen, is toch niet te doen. Nooit meer doen dus, Nie Wieder. Zo mijmerend kom ik aan in Bad Essen, van ouds een Kur Ort, waarvan er heel veel zijn in Duitsland. Bad Essen, een schitterend plaatsje met natuurlijk een prachtig plein, Kirchplatz, met rondom vele vakwerkhuizen. Wegens te weinig plek in het kanaal om aan te meren, er liggen al 3 boten, en ik ga zeker niet buiten de toegestane meters voor Kleinfahrzeuge liggen. Dan komt de  onverbiddelijke Wasserschutz Polizei en word je verhaftet, executiert, oder verbannen. Daarom gewoon maar in de jachthaven: Marine Bad Essen. Voor 3 nachten, want woensdag ga ik met de bus naar Osnabsrück, en dan per trein via Hengelo-Amersfoort naar Leiden, om donderdag met Joke samen en de vogelkooi terug te rijden naar Bad Essen, waar de vaartocht vrijdag verder gaat naar Minden.