Plexat

9 september 2023 - Kampen, Nederland

Na in de bezorgvloot van de Apotheek weer scheepsladingen medicijnen te hebben uitgevaren, gaat de kapitein, versa, weer naar Vollenhove, waar de reis dus verder gaat. Argus ligt er prima bij, behalve de voorraad/koelkast, die moet gevuld worden voor de komende 3-4 dagen. De bedoeling is, de komende dagen mijn AOW- normen in de gaten te houden, d.w.z. gratis aanmeerplekken en etens/drinkwaren max. 10 euro per dag. Daartoe fiets ik in Vollenhove naar de ALDI en koop gericht in voor 3-4 dagen. Dat noemt men de AOW-gerichtigheid. Dit levert een flinke tas vol voor 30,24 euro. AH, ALDI boodschappen voor maar 30 euro, da's een COOPje en voor mij een PLUS. Sommigen denken waarschijnlijk wat een armoe, ik daarentegen ervaar dit als een rijkdom. Ha, ha, de rijkdomste mens. Argus vaart via Zwolsche Diep en Zwarte Water door de Spooldersluis, waar de vorige keer dat zwerfkeitje zich aandiende. Na de omzwervingen met de Scharrelschipper, meen ik te kunnen stellen: Je bent een KEI, je mag aan boord blijven. Aankomend, na een uurtje stroom mee over de IJssel, kort voor Kampen, bij de Scheeresluis, is een aanlegsteiger, die vaak vol ligt, maar nu, 9 sept zal dat wel meevallen. Nou niet dus, vanwege het prachtige weer duurt het vaarseizoen kennelijk wat langer. Vooruitlopend in klimaatzaken, kun je dus voorspellen dat het straks jaarrond vaarseizoen is. Dat gaat niet, zegt een bootvaarder, als de Argus zich kontfriemelend op een plekje van 15 mtr naar de steiger toewerkt en hem zo dwingt een metertje naar achteren te gaan. Bang voor een kras, doet hij dat ook, en helpt zelfs een lijntje vast te maken. Zie je wel, Argus is er altijd wel een plekje.