Princehof

2 september 2023 - Earnewald, Nederland

Frank vaart wat rondjes in Friesland-Akkrum-Kromme Knilles-Warten en dan naar Leeuwarden. In Warten wordt 171 ltr GTL getankt à 2,08 euro per ltr, zodat de tank weer vol zit en gaat vrijdagavond aan wal in Leeuwarden. Als hij nog verhaaltjes heeft te melden moet hij dat snel doen, want hij ligt met andere bootverhalen (Ga ik doen...) al 3 jaar achter. Wij gaan zaterdagochtend vroeg per trein naar Leeuwarden en varen om 13.00 u Leeuwarden uit. Frank heeft als claim iets uitgerekend met 4 nullen en staat zingend op het achterdek, terwijl de nieuw opgestapte crew naar Burgum vaart, waar de auto van Frank bij de jachthaven geparkeerd staat en hij weer naar Katwijk vertrekt. Wij gaan door naar Earnewald, aan de bekende graskant in de Lange Sleatten, wat natuurlijk weer gratis is. Op de fiets naar het dorpje, wat 5 min. fietsen is duurt nu 30 min, want Joke doet weer allerlei waarnemingen die in een afsluitend natuurverhaal wel weer met de meest bijzondere dieren en plantennamen verwoord zal worden. En nu gaan we een biertje doen, maan ik... Het enige echte Café gaat net open, hoewel er genoeg terrassen zijn, gaan we liever hierheen. Want in een Café wordt gepraat en op de terrassen zit iedereen op z'n Smartphone iets te delen- want gedeelde smart is halve smart. Wij zijn de eersten in het café en --echt waar-- een tap met alleen Amstel en Heineken. Heb je ook flesjes, ja natuurlijk Amstel en Heineken en o ja, wat Hertog Jannetjes. Doe dan maar 2 Amstel van de tap. Oké, maar daar zit ook Heineken in.... Heerlijk zo'n café. Er komen een paar mannen binnen en voor ze zitten, staat hun biertje al klaar. Friese Stamboekgasten. De taalbarrière kon moeilijk doorbroken worden. Zij verstonden ons wel, maar wij hunnienie. Daarom kwam onze bestelling ook vlotjes door: doe dan maar Heineken--dat verstaat iedereen. We gaan eten in Princehof, een befaamd restaurant- vanuit vroeger jaren nog- prachtig gelegen aan het water. Tafel 34. Prima kaart, snelle bediening, goede inrichting, zeer efficiënt en afrekenen bij de Balie. Tafel 34. Een soort v.d. Valk aan het water. We denken met weemoed terug aan het café-eten in Meppen, Jägerschnitzel mit Bratkartoffeln en waar de Wirtin sagt: Ich habe alles im Kopf.