Rumours

23 augustus 2023 - Oldenburg, Duitsland

We varen om 10.00 uur weg uit Bremen, dat is volgens de Hafenmeister een goede tijd om te vertrekken, wegens tij mee en om niet te vroeg bij Elsfleth de Hunte op te varen, waar je anders te veel stroom tegen hebt om naar Oldenburg te varen. Tanken doen we 1,5 uur varen verderop, want in Bremen is er geen mogelijkheid tot tanken langs het water, maar wel in Vegesack 1 km stuurboord de Lesum opvaren. Een kleine Tankstelle aan het water die zelfs GTL levert. Voor 2,14 euro per ltr wordt de tank weer volgepompt. Tevens levert de Pompman eigengemaakte Frikandellen en Bockwurst mit Brot und Senf. Machen wir, naturlich, tijdens een kleine pauze. Bij Vegesack zit een van de grootste grote grootse jachtenbouwers nl. Lürssen, waar in gigantische hallen aan het oog onttrokken, miljardairs hun speeltjes laten bouwen. Argus zijn het zielige lummeltjes, die meedoen aan een eigenaardig aangeboren eigenschap: nl. wie heeft de GROOTSTE!!! Enfin, Lürssen bouwt ze wel. We komen aan in Oldenburg-Stadthafen, waar je je moet melden bij de Hafenmeister per telefoon. Maximale lengte in deze haven is 12 mtr. Oei, wat nu, gewoon blijven liggen natuurlijk en sowieso met het verkeerde gen behept zeg ik graag in tegenstelling tot die milliderrische opscheppers geen 16 mtr. maar de mijne is juist kleiner, 12 mtr. dus. Ik zeg erbij in half duits -Iek lieg hier al, und das war nicht gelogen. Betaling volgt in een envelopje, deponeren in een klein kastje en we zijn klaar voor het dagelijkse biertje in de plaatselijke kroeg. Dit wordt em. Die Ule Kneipe--behorend tot de Oldenburger Kneipen Kultur, en drinken daar een Ols - plaatselijk gebrouwen. Vandaag eten we op de boot en op de terugweg komen we langs een plein stampvol mensen, terrassen en op het podium staat Rhiannon -- een Tribute Band van Fleetwood Mac. Dat er wat Rumours zijn blijkt als vlak voor het podium een in het zwart, punkachtig geklede jonge vrouw tijdens het spelen een bord omhoog houdt waarop staat: Olli, Ich Bin Ein Kind Von Dir!! De band speelt gewoon door -- Who the fuck is Olli??..... And if you don't love me now, You will never love me again... Fleetwood Mac in Optima Forma. Wij gaan op de boot eten en als we weg fietsen, horen we: 'Go Your Own Way' en dat blijft lang doorspelen in de gedachte, want zo is het ook: Go Your Own Way.