Temmes

13 augustus 2023 - Rheine, Duitsland

Het havengeld, 25 euro, bij gebrek aan een envelop in een klein bruin papieren tasje, gooi ik door het op een kiertje geopende raam op het bureau van de havenmeester. We vertrekken al vroeg -7.30 uur- verder Bergaufwarts, wat blijkt uit omhoog sluizen tussen 4 en 7,5 mtr. Na 4 uur varen, 2 sluizen en 22 km, zijn we in Lingen, waar een treinstation is, zodat Joke weer naar huis kan reizen. Deutsche Bahn leert ons dat, dat gaat via Salzbergen, overstappen naar Hengelo, weer overstappen naar Amersfoort en dan dus naar Leiden. Er zijn aan boord alleen waterkaarten, dus vragen naar de onbekende weg. Wo ies de Bahnhof, en deze Duitser neemt geen wraak over het feit dat hij in vroeger jaren in Nederland als toerist door een van de Gebr. Temmes het bos in was gestuurd. Wo ies de Bahnhof? Do ies de Bahnhof, en inderdaad, dit was geen Temmes. Lingen--Salzbergen Abfahrt 14.04 uur. Ik fiets weer met 1 fiets aan de hand richting Argus, en moet nodig wat boodschappen doen. Helaas, alle winkels zijn dicht. Dan maar verder varen, vaar nog 4 uur, doe 4 sluizen, dat is 20-25 mtr omhoog, vaar 31 km en beland achter de sluis Altenrheine. Maandagochtend vroeg fiets ik in de richting Rheine, en vraag een fietsende Frau erstmal: Sind Sie Temmes? Ze kijkt me verschrikt aan, niet begrijpend en ik vraag dan maar:  Wo ies de Aldi ? Ze knikt begrijpend en wijst me aan -- Do ies de Aldi.