Feinschmecker

12 augustus 2023 - Meppen, Duitsland

Vlak voor Ter Apel gaan we het Haren-Rütenbrock-Kanaal op, 12 km lang en zijn dan in Duitsland. Na 6 bruggen en 2 sluizen gaan we in Haren het Ems-Dordmund-Kanaal op. Bergfahrt, zoals men in Deutschland sagt en zo moet je dus ook bij nadering van een sluis melden: Hier ist Argus 16 mtr in Bergfahrt. Maar hier heten we dus Argoes. In Meppen gaan we weer eens in een grote jachthaven, waar echter niemand te zien is en meren aan bij een Gaststeg, bestemd voor 12-15 mtr. Telefoonnr opgeschreven om later te bellen naar de Hafenmeister, die aanwezig is van 17.00- 19.00 u. Dan zijn wij echter afwezig vanwege aanwezig in Meppen, waar in het Zentrum een drukte van belang is met een soort Freimarkt. We bellen van een terras de HM en die geeft ons het intoetsnr van het toegangshek, na de belofte, morgen voor vertrek het havengeld in een envelop te deponeren in de brievenbus. In het zentrum zien we een Kneipe die om 18.00 open gaat, een schattig wit gepleisterd hoekpand: Burn Schenke  Up'n Bült, de oudste kroeg van Meppen. Deutscher geht's nicht. Bier: Münchener Helles 2 euro, en een Känchen Dornfelder Rot (2 glazen) 4,80 euro. Für Feinschmecker gibt's auch noch Schnitzel aller Art 8,80 euro, dazu Bratkartoffeln Hausfrauenart für 4,80. Alles auf ein Deckel notiert. Bij het Hafenrestaurant is een groot feest --Grieks-Turks-- zo te zien, dus daar zijn we niet welkom. Trouwens die muziek gaat ook wel vervelen op den duur. Een hoog jengelgehalte zeg maar. Wij vermaken ons op de boot met het aanschouwen van een paar bevers aan de overkant die in de schemering actief worden.