Mahlzeit

17 augustus 2023 - Bad Essen, Duitsland

De komende 11 dagen -t/m 27 aug- varen Joke en ik weer samen, en de vogels mogen ook mee. Het is wel belangrijk om te weten dat de ene, een grasparkiet, eine  Wellensittich is, en de valkparkiet eine Nymphensittich, voor het geval Menschen fragen: was ist da loss, da auf den Argus, mit dem gevögel, maar dat zullen ze niet zeggen, denk ik, want dat betekent weer iets anders. Na 3,5 uur rijden zijn we in Bad Essen, immer geradeaus op de A1=30 in Duitsland, en dan bij Melle afslaan naar Bad Essen. De Sittiche krijgen een mooi plekje in de stuurhut aan het raam. We maken een rondje door het dorpje, waar op de Kirchplatz een Wochenmarkt is, met Frische Waren. Er is ook een Blumenstand, van Ravensbergen, dat kan alleen maar een Rijnsburger zijn die hier is blijven hangen, en verduitst is. Bad Essen roemt zijn Sole Arena- ein Salzgarten, mit Erlebnisstationen und Interaktiven Sinterterrassen. Oud Kur Ort gedoe met Citymanager-achtige bewoordingen. Daar gaan we heen, het is een openbaar park. 800 mtr onder Bad Essen is een 220 miljoen jaar oud Urmeer, met een zoutgehalte van 30 procent, dat is meer dan de Dode Zee, zegt de Citymanager. En dit borrelt omhoog in Bad Essener Sole. Dit brengt ons op het idee dat het al borreltijd is. Gauw een biertje doen, van al dat zout word je knap dorstig. Van een vorige reis ken ik nog een goed Café-Restaurant==Kaffeemühle== op de Kirchplatz. Eerst een Barre bier, een streekbier, en daarna aan tafel: Vorspeise: Datteln mit Speck, und Hauptgericht: Geraucherte Lachs und Zucchini mit Hackfleisch. Dazu 1 glas Spätburgunder Rot und ein Trollinger Rot. Bij thuiskomst krijgen de Sittiche hun voederbakje ook weer gevuld en een bakje water. Sittiche sind schnell zufrieden.

1. Frank Drop:
    19 augustus 2023
    Fijne vakantie toegewenst. Dat gaat zeker lukken na al die positieve verhalen!⛴️🛟⚓️⛰️🚤🌅⛪️🏛️🔔