Montag--Ruhetag

21 augustus 2023 - Verden, Duitsland

Het is fijn toeven in Weserland. Daarom gaan we vandaag maar 1 sluis door, en varen tot de kruising Aller-Weser waar we 2-3 km de Aller opvaren, een klein riviertje, tot bij een bijzonder mooi gelegen jachthaventje, met prima buitensteigers, vlakbij het stadje Verden. Een mooie dag, 27 *C. Een vriendelijke havenmeester komt vertellen dat het 1,50 euro per mtr kost en 3 euro voor stroom en water. Hij geeft een envelop om ook hiermee weer de Barzahlung te doen. Netjes de envelop inleveren bij zijn boot de Emmely, die vooraan de steiger ligt. Ik ambieer ook wel zo n job. Verden is zoals veel van deze oude Duitse stadjes, veel vakwerkhuizen dus, maar hier is ook nog eens een hele, hele grote DOM gebouwd, die 850 jr oud is. We gaan natuurlijk naar binnen, gigantisch groot, wat natuurlijk best slim is voor zo'n DOM, want dan gaan er heeeel veel mensen in, zegt de Bisschop. Tegenover de Dom, dat is ook best slim, is een Restaurant/Café waar ze, en dat vind ik best toepasselijk, Hemelinger Bier tappen, want in de Hemel is ..... enz., dat weet iedereen. Helaas, Montag-Ruhetag, zoals de meeste Cafeetjes hier, Gaststätte und Kneipen, alle zu, Ruhetag. Dat houden we dan maar zo. Hé, daar is nog een Italiaan, met een terras open, en ja hoor, er staat Hemelinger op de kaart. Hemelinger Malz, nou vooruit dan maar, die gaat er ook wel in. Maar het blijft een rustig dagje, want het blijkt alkoholvrij te zijn. Montag-Ruhetag--auch im Himmel. Op de terugweg fietsen we nog even naar een Storchenstation -- een Ooievaarsopvanglocatie, waar ze uit het nest gevallen of door het Ooiepaar eruit gegooid wegens zwakte (zo wordt het nooit een vaar) liefdevol verzorgen en met het voederen van 1-dagskuikens, overgebleven uit de Brathähnchenindustrie, toch weer op de been, ik bedoel op hun lange stelten krijgen, om hun taak in dit leven te vervullen. --The Circle of Life--. Ik heb een goed idee, men kan natuurlijk ook die ooievaarkuikens direct in de Brathähchenindustrie verwerken. Om dit dagje rustig te besluiten, maken we op het zondige achterdek de fles Rotkäppchen leeg. Montag-Ruhetag.