Tolles Fest

19 augustus 2023 - Nienburg/Weser, Duitsland

Op de Weser hebben we zo n 3-4 km stroom mee. Brede rivier, die met een zo te zien redelijk normale waterstand, door het landschap meandert, met af en toe in een gekanaliseerd stuk een sluis. We doen vandaag 4 sluizen en komen tot Nienburg, waar we in de jachthaven door festiviteiten niet aan kunnen meren, maar eigenlijk is het ook veel te klein voor de Argus. Dan maar in het kanaal, t/o de haveningang. Op een verboden plek, maar de WSA bootsman die rondvaarten doet, ter gelegenheid van het feest, geeft aan dat het vandaag, voor ons, omdat het in de jachthaven niet kon, nu wel toegestaan is. Prachtige Altstadt, veel vakwerkhuizen en uitnodigende leuke restaurants. Veltins Grevensteiner is een goed begin, en als gerecht iets typisch Deutsch:  Heringen-- Matjesfilet-- nach Hausfrauenart. Ein Genuss!! En dat mooi geprijsd voor 19,90 euro, wel Barzahlung. Het feest in de jachthaven blijkt een jaarfeest te zijn: een klein festivalletje, geen toegangskaartje, geen poortjes, geen bewaking, geen munten, en bier gewoon in glazen. Een paar Duitsers met een meterbier voor zich, die denk ik al 1 of 2 meter op hadden, nodigden ons uit. Trink- Trink-Bruderlein-Trink. Schlagerzingend drinken we een halve meter mee en verlaten het feestgedruis. De overweging om met de Bundeswehr samen te werken moet ik sterk afraden. Een soldaat, nog in opleiding, schat ik zo, maar wel in gevechtskleding, hing laveloos met een fiets in de bosjes en wist niet meer -Wohin. We hebben hem met fiets in de richting van het stadje gezet--Dohin--Achtung--Vorwarts. Toen we even later achterom keken was hij alweer gesneuveld.